1. Přehled
  2. Kouč koučům
  3. 10 rad, jak prodávat koučink

10 rad, jak prodávat koučink

Pokud chcete být prosperující kouč, který má exponenciální růst, tak se neobejdete bez prodávání. Prodávání je nádherný proces. Nejde o nějaké vnucování, ale o "proDávání". Pokud někomu dáváte příležitost, aby měl možnost žít život, který miluje, jste lepším člověkem a on vám za to velmi rád dá "odMěnu".

Možná se potýkáte se stejným problémem, jako většina neúspěšných koučů, kteří oslovují lidi s nabídkou koučování. Nenápadně jim naznačují, že díky nim budou úspěšní a dosáhnou toho, co si zatím neumí představit. Jenže jejich potenciální klienti nejsou hloupí. Během chvilky je prokouknou a zjistí, že oni samotní nejsou úspěšní.

Nestačí se stát prosperujícím koučem, ale vaše bytí musí být prosperující.

Nabízíte-li někomu úspěch, musíte být úspěšní. Nestačí mít naučené fráze a citáty úspěšných koučů. Pokud se nepovažujete za úspěšného člověka, tak nemůžete nabízet pomoc s úspěchem. Vaše důvěryhodnost vychází z vaší sebedůvěry a vaše sebedůvěra z vašich schopností, důvěře někoho jiného a radosti z procesu koučování a prodávání. Prožíváte radost, když prodáváte?

Jak prodávat koučování?

Pamatujte si základní princip:

Prodávání je proces, při kterém jste pro ostatní lidi příležitostí, aby měli ve svém životě možnost dělat to, na čem jim záleží a co je pro ně skutečně důležité.

Není podstatné, jak důvěryhodní se cítíte nebo jak vznešené záměry máte, ale jak vás ostatní lidé vnímají za důvěryhodné a jak vás vidí jako příležitost dosáhnout toho, na čem jim záleží a co je pro ně důležité.

1) Prodávejte zážitek, nikoliv koncepty

Lidé si koncepty kupují ve všech ostatních profesích – masáže, konzultace, uklízení, poradenství atd. Jako konzultant a expert na sklo jsem prodával koncept – řekněte mi, co potřebujete a já vám dám řešení.

Prodávání koučinku je jiné.

Lidé většinou nevědí, co je koučování. Nejčastěji mají zkušenost, že jejich sestra, bratr nebo kamarád se stal koučem během jednoho měsíce a teď lidem pomáhá mít úspěšný a šťastný život, dokonalé partnerství a vybudovat si prosperující firmu, ačkoliv oni samotní nemají partnera či partnerku, trápí se a v podnikání a nedaří se jim včas zaplatit účty. Proto klienti nemají na čem založit svá nákupní rozhodování.

Většina koučů se prezentuje sdílením svého koncepčního myšlení:

  • kolik si účtují,
  • jaké mají vzdělání,
  • jak pracují,
  • co slibují,
  • co absolvovali,
  • co je koučování,
  • co klient získá,
  • kam se dostane.

Za dobu své podnikatelské praxe (od roku 2009) jsem si všiml, že lidé nekupují mou službu.

Mají zájem o zážitek.

Potřebují vědět, že jejich investice času, energie a peněz bude dobrá.

Na chvilku se zastavte a přemýšlejte. Pokud nekupují vaši službu, ale chtějí zážitek, tak prodávání je vzrušující proces, při kterém se lidem můžete zobrazit jako příležitost, aby měli možnost prožít vzrušující zážitek, na který nezapomenou do konce života.

Kontext je rozhodující.

Kontext určuje věcem a situacím význam. Buď lidem prodáváte koncept nebo jste pro lidi příležitost, aby měli možnost prožít vzrušující zážitek.

2) Nespoléhejte se sami na sebe

Většina lidí (včetně mě) věří, že si v daný okamžik vzpomene na příběh, zkušenost nebo speciální postup, který je potřeba v daný okamžik s klientem sdílet. Pokud nekoučujete desítky let a nevyprávíte stále dokola stejné příběhy a stejné otázky, tak to není možné.

Jako kouč jsem si zamiloval informace, které jsem získal, když jsme položil velkou otázku, která si vyžadovala hluboké zamyšlení a vyvinutí intelektuálního úsilí. Tyto odpovědi pak vyprávím svým klientům a nechávám je objevit si, jak se odpověď druhých lidí zobrazuje v jejich životě.

Vytvořte si svůj deník úspěchů.

Čtěte ho před každým koučinkem. Stále si do něj zapisujte všechny úspěchy klientů. Vytvořte si systém v tomto deníku a třiďte si jejich odpovědi do kategorií. Přiřazujte k těmto kategoriím štítky. Pro psaní těchto chytrých poznámek můžete použít metodu zettelkasten.

Když vám někdo pošle email, jak udělal úžasný průlom díky vaší spolupráci, zapište si tento úspěch do svého deníku, přiřaďte k němu štítek a zařaďte si ho do kategorie. Následně poznámku propojte s relevantními poznámkami a zařaďte k projektu.

Když jsem se vždy snažil věřit v sebe, tak jsem sám sobě bránil, abych mohl být skutečným přínosem pro své klienty. Navíc spoléhat sám na sebe často znamená, že stále dokola vyprávíte to samé a omezujete se v bytí prosperujícím profesionálem.

3) Nehledej své specifické zaměření, nechte ho, aby našlo vás

Ve většině koučovacích trénincích vás vyzívají, abyste si našli své specifické zaměření. Buďte v něčem specialista – vztahový kouč, kouč produktivity, kouč vedení firem… atd.

Na začátku své praxe jsem tomuto tlaku podlehl i já. Praxe mi však ukázala, že každý velmi úspěšný kouč nemá žádné specifické zaměření, které by je jen omezovalo.

Vaše specifické zaměření vás uzavře před různými kategoriemi lidí, kteří touží po vaší pomoci.

Jediné specifické zaměření, které dává smysl je to, kdy se stanete v něčem velmi úspěšní – specifické zaměření se objeví samo.

Například má krásná žena Eva během své profesní koučovací praxe zjistila, že ji lidé vyhledávají především díky tomu, že je expertem na osobní a profesní vztahy. Přestože nabízí dva klíčové produkty: Jak se vědomě rozejít a Jak si přivolat toho pravého, tak s několika klienty má dohodnuté dlouhodobé kontrakty a pomáhá jim s leadershipem, produktivitou a podobně...

Specifické zaměření vychází z vašeho příběhu.

Jako velmi úspěšný podnikatel jsem se dostal na vrchol a začal se rozhlížet. Za sebou jsem viděl velké množství dřiny a profesního růstu, ale před sebou jsem najednou měl postavenou exponenciální zeď, její překonání, mi připadala jako něco nereálného. Uvědomil jsem si, že chci pracovat pro lidi, kteří mají pozitivní dopad, nebo jsou připravení mít pozitivní vliv. Pro lidi, kteří nejsou jako já před 10 lety, ale jsou mnohem úspěšnější, bohatší a chytřejší.

Díky svému dětství, kdy jsem se cítil bezmocně a chyběla mi důvěra jsem se stal mistrem odhalování darů a vnitřní síly ostatních. Abych přežil, musel jsem v ostatních vidět jejich silné stránky a empaticky číst vše, co se s nimi děje vnitřně. Je jedno, co dělají, jak jsou bohatí, úspěšní nebo inteligentní. Vidím jejich sílu, dary a skrytý potenciál. Vidím, co ostatní nevidí a říkám, co se ostatní bojí říct.

4) Nestačí být jen dobrý v tom, co děláš

Bytí koučem je jako lezení na horu bez vrcholu. Je to zábavné, inspirující a posilňující. Vyžaduje si to neustálé vzdělávání, proto čtěte knihy, poslouchejte audio nahrávky, sledujte videa neúspěšnějších koučů, pište si poznámky. Nikdy nepřestávejte.

Nestačí být jen dobrý v nějaké technice, ale mýt velký přehled a být v neustálé konverzaci o tom, co je bytí koučem a efektivní uplatňování leadershipu jako svého přirozeného sebevyjádření.

Proč? Protože to klienti nedělají. Studujete techniky, posloucháte koučinky, sledujete přednášky, které vaši klienti nesledují, neposlouchají a nestudují.

Staňte se zdrojem transformace pro svého klienta.

Sledujte chyby ostatních koučů. Kopírujte a modelujte techniky těch nejlepších koučů na světě a pak je ještě vylepšete.

V jakékoliv profesi je to stejné. Pokud jste jedinečným koučem, lidé nemohou přestat o vás mluvit a doporučovat vás.

Bytí koučem je profese, kde vidíte velikost v klientech. Vidíte záblesk génia a pomůžete mi na svět. Pokud to sami pro sebe neděláte (nerozvíjíte svou vlastní velikost), nebudete nikdy prosperující.

5) Zůstaň ve světě tvého klienta

Co byste měli o sobě říct v emailu, v telefonátu nebo na internetu?

Nic.

Za normálních podmínek není možné získávat klienty bez námahy. Váš email za sebou zanechá stopu jen tehdy, když je celý jen o příjemci.

Většina koučů celé dny plýtvá energii a čas na sebeprezentaci, propagaci, marketing, tvoření funnelů a budování osobní značky. Málo kdy tuší, co to znamená být ve světě svých klientů. Jsou většinou schováni za své dokonalé Facebook profily, profesionálně vytvořené webové stránky a marketingové kampaně. Díky tomu jsou izolování a odpojeni od světu klienta. V podstatě se bojí a schovávají před světem, ve kterém nikdy nebyli.

Chcete být prosperující kouč?

Vstupte do světa klienta.

Jeden z důvodů, proč mě vyhledávají velmi úspěšní lidé je ten, že jsem byl již velmi úspěšný v jednom oboru ve stavebnictví a vím, jaké to je být vyhledávaným a uznávaným expertem, které je lídrem trhu. Vím, jak se cítíte jako majitel firmy, CEO výrobního závodu nebo jako TOP manažer v nadnárodní společnosti. Dokonce vím, jaké to je pracovat z domu, mít home office a přitom být nejlépe placený konzultant a kouč. Pokud neznáte svět klienta, nemůžete být prosperujícím.

6) Zemři před tím, než začneš bojovat

Uděl je to stejně jako samurajové. Samurajové zemřeli ve své mysli dříve, než začali bojovat. Potom v bitvě mohli mít svobodu bytí a svobodu jednání, tančit a pohybovat se tak, jak to nikdo nečekal. Jejich jednání/chování bylo nápadité, kreativní a nebojácné. Protože už zemřeli, neměli strach zemřít.

Možná právě teď potřebujete peníze, ale pokud budete jako samuraj, tak nepotřebujete peníze osoby, která sedí naproti vám. Pokud chcete peníze osoby před vámi, tak je vaší snahou být potřebný. Bytí potřebným je slizké až nahánějící hrůzu. Přestaňte dělat stallking, ale raději začněte druhým lidem sloužit a pomáhat. Pak vaše sebevědomí začne růst každým dnem. Váš dostatečný pocit vlastní hodnoty je hlavním faktorem při rozhodování vašeho klienta o budoucí spolupráci.

7) Nežádej o doporučení – vytvářej ho!

Většina marketingových odborníků radí, abychom si vyžádali od svých klientů doporučení. Nedělejte to. V očích vašich klientů si snižujete vaši hodnotu a přimějete klienta cítit se strašidelně.

Pokud žádáte nějakou osobu o doporučení, tak ji vlastně říkáte, že máte prázdný kalendář, protože nejste dost dobrý kouč, aby si vás lidé najali. Je to vlastně ubohé přiznání selhání, které nefunguje.

Existuje způsob, jak získat doporučení, které

8) Nech svého kouče, aby vám zvýšil vaši úspěšnost a pomohl vydělat peníze

Kouč bez kouče je jako doktor, který nechodí k doktorům. Představte si situaci, kdy by vás doktor poslal na důležité vyšetření a vy byste se ho zeptali, zda by k němu šel on sám, ale on by vám odpověděl, že on doktorům nevěří a raději k nim nechodí.

Zůstaňte v neustálé konverzaci s kouči, dokud si nepřivoláte toho pravého, který vám zvýší peníze na vašem účtu takovým způsobem, že cena za jeho práci není problém.

Klienti nevěří koučům, kteří nemají svého kouče. Budete se obhajovat? Co jim řeknete, když se vás zeptají? Nemůžete si dovolit platit kouče? Nedůvěřujete koučinku? Nebo máte pocit, že nepotřebujete kouče?

Pokud patříte k lidem, kteří si myslí, že nepotřebují kouče, tak mi zavolejte: +420 725 888 927

9) Ujisti se, že máš dnes koučink

Spousta koučů dělá tu chybu, že se drží svých velkých koučovacích balíčků nebo velkých poplatků za koučink. Nedá se to logicky vysvětlit. Pokud za sebou nemáte spirituálně odvedenou práci, která pomohla lidem dosáhnout velkého dopadu na svět, tak vaše vysoká cena není ve vesmíru akceptovatelná. Jinými slovy, každý profesionální kouč dělá práci pro bono klienty.

Pokud začínáte s koučováním, udělejte vše pro to, abyste koučovali. Pokud to je potřeba, tak koučujte klidně za 100,- Kč/hodinu, ale koučujte. Čím více lidí bude spokojených, čím více lidem pomůžete a čím více lidem transformujete jejich život, tím více se o vás lidé dozvědí a tím více vás budou chtít oslovit, abyste jim pomohli dosáhnout jejich cíle a snů.

10) Zamilujte si těžké dny a těžkou práci

Pokud je pro vás jako kouče něco těžké, tak zpomalte. Jediný způsob, jak vidět věci s nadhledem – ZPOMALIT.

Najděte způsob, jak těžkou práci udělat zábavnou a hravou. Vneste více zábavy do vašich těžkých dnů. Čím více se budete bavit, tím více budete úspěšnější a efektivnější.

Nedělejte věci lépe, ale těžké věci dělejte jinak a hledejte způsob, jak to dělat, aby se staly zábavou. Doslova si zamilujte proces a těžkou práci a dělejte ji s láskou. Vaše efektivita začne růst, když věci začnete dělat JINAK.

Vidím věci, které ostatní nevidí a vím, jak jde věci dělat jinak. Už teď vím, že na to máte svůj dar. Můj dar je vidět v lidech jejich silné stránky, talenty a potenciál.


Byl tento článek užitečný?