1. Přehled
  2. Kouč koučům
  3. Jak vytvořit koučovací praxi jako hru?

Jak vytvořit koučovací praxi jako hru?

Co dělá z něčeho hru?

Jednoduše řečeno, hra vzniká, když je něco "tam" důležitější než to, co je "tady". Například v basketbalu je "míč v koši" důležitější než "míč v ruce". Důležité je si uvědomit, že na "tam" není nic podstatného – my si to vymýšlíme!

Takže ve chvíli, kdy zjistíte, že něco "tam" je důležitější než to, co je "tady" – nyní jste vytvořili hru – jděte tam!

Dalším aspektem, který je třeba ve hře rozpoznat, je bodový systém. Bodový systém ve hře nám říká, co je důležité a cenné. V našem příkladu má důležitý "míč v obruči" nejčastěji hodnotu 2 bodů.

Je kriticky důležité si uvědomit, že stejně jako byla vynalezena hra, byl vynalezen i bodový systém. Dostat míč přes obroučku nemá ze své podstaty žádnou cenu – my jsme ti, kteří říkají, že to za něco stojí a že něco je náhodou 2 body.

Thi Nguyen, spisovatelka zabývající se teorií her, říká: "Struktura hry není o tom, že body jsou cenné, ale snaha získat body, snaha vyhrát hru vytváří nějaký druh zajímavé, hodnotné nebo krásné činnosti."

Proč miliony lidí sledují basketbal? Zajímá nás snaha o získání bodů – zajímavá, hodnotná a krásná činnost.

Takže v podnikání můžeme vytvářet hry. Můžeme vymyslet něco, co je důležitější než to, co tu teď máme. Můžeme vytvořit bodový systém, abychom určili, jakou hodnotu má ono "tam". To nám může pomoci vytvořit zajímavou, hodnotnou a krásnou činnost.

Úskalí, na které je třeba si dát pozor

Hry jsou mocné – určují, co děláme, jak to děláme a proč to děláme.

Hra nám říká, na čem nám záleží.

Pokud však hrajeme hru, kterou někdo jiný (jiní) vymysleli dávno před námi, je snadné jednak zapomenout, že se jedná o hru (zcela vymyšlenou), a také skončit tak, že ji bude hrát hra, a ne naopak.

Když si neuvědomujeme, že 1) hrajeme hru a 2) že hrajeme hru někoho jiného, ztrácíme ze zřetele, co vlastně chceme, a začínáme chtít to, co nám říká zděděný bodový systém. Profesorka C. Thi Nguyen to nazývá "gamifikováním".

Některé ze zděděných bodových systémů v obchodním světě, na které je třeba dávat pozor, jsou následující:

  • Zvýšení příjmů je důležitější než snížení nebo udržení stejné.
  • Zisk je důležitější než lidé.
  • Získat něčí zakázku je důležitější než vyhrát náš konkurent.

To vás opravdu přiměje začít přemýšlet o tom, kolika her se nevědomky účastníte a hledáte něco, co je "důležitější", protože to řekl někdo jiný.

Krása a možnosti hry

"Hrát hru znamená dobrovolně podstupovat zbytečné překážky, aby bylo možné je překonat." ~ Bernard Suits

Jednou ze skutečných příležitostí hraní hry je, že si vytvoříte nové já a rozvinete nové dovednosti a schopnosti, abyste mohli hrát a vyhrát hru.

Např. šachy, uběhnout maraton, lézt po skalách a tak dále.

Nepočítá se, pokud se do cíle maratonu dostanete Uberem – ve hře se tam musíte dostat určitým způsobem a určitým způsobem.

Hru vytváří herní designér – designér vytváří prostředí, říká vám, jaké máte schopnosti, jakým překážkám budete čelit a hlavně jaké budete mít cíle.

Tím, že vytváříte hru, vytváříte nové já – novou úroveň svobody jednání a autonomie.

Vy jste herní designér! Můžete si vytvořit, jaké překážky musíte překonat, jaké schopnosti chcete mít a na čem vám bude záležet. Můžeš to říct.

Zjistili jsme, že se nám otevírají obrovské příležitosti a možnosti, když se podnikatelů zeptáte: "Jaké jsou ontologické překážky, které jste se rozhodli překonat, když hrajete hru, kterou vytváříte?" Jinými slovy, jak budete růst a jak budete triumfovat hraním této hry?

Navíc, jaký je váš bodový systém pro radost? Pro naplnění? Toužíte po dokonalosti? Pokud je jediným bodovým systémem zisk, uděláte kompromis a zaprodáte spolupráci, radost, růst atd.

A teď, herní designére, se podívejte, jestli dokážete navrhnout hru, která bude zajímavou, hodnotnou nebo krásnou aktivitou – něčím, co stojí za to hrát.

Můžete začít tím, že si odpovíte na tyto otázky:

  1. Jak budu hru nazývat?
  2. Co vytvářím jako důležitější "tam", kam se chci dostat?
  3. Co je to bodový systém? Jak poznám, že jsem vyhrál?
  4. Jaké překážky budu muset překonat, abych se dostal "tam"?
  5. Jaký je růst, kterého dosáhnem, když překonám tyto překážky?

Šťastné hraní si!


Byl tento článek užitečný?