1. Přehled
  2. Kouč koučům
  3. Přestaňte mluvit a začněte naslouchat

Přestaňte mluvit a začněte naslouchat

Jednou z největších chyb začínajících koučů je snaha udělat dojem.


Nebyl jsem jiný. Chtěl jsem se zalíbit, být loajální a chtěl jsem vypadat dobře. Chtěl jsem příliš být ve vztahu a hned na prvním rozhovoru mu ukázat, jak jsem skvělý kouč a co vše umím. 


Vždy jsem přeskakoval nejdůležitější část vytváření klienta skrze naslouchání. Nemluvím teď o aktivním naslouchání, ale o autentickém naslouchání. Je to určitý způsob naslouchání, ve kterém znovu vytvoříte svět klienta, ale bez toho "jeho".


Nikdy neuděláte chybu, když budete klientům naslouchat, a více se zajímat o jejich svět. Hlubším zájmem získáte mnohem větší důvěru a začnete rozvíjet vzácné spojení. Za ty roky koučování jsem zjistil, že tím nejdůležitějším, co klienti potřebují je pocit: „Jsem vyslyšen“.

Mnohem více jim záleží na tom, aby se cítili být vyslyšeni než n tom, co a jak říkáte. 

Úspěch v koučování je založen především na závazku a vztahu.


Stephen Covey jednou řekl: "Kdybych měl v jedné větě shrnout nejdůležitější zásadu, kterou jsem se naučil v oblasti mezilidských vztahů, byla by to tato: Nejdříve se snažte pochopit, a pak být pochopen." 

Já dnes tvrdím:

„Není to o tom, zda je chápete, ale zda se cítí být pochopeni/vyslyšeni.“

Byl tento článek užitečný?