Měli by koučové používat hodnocení osobnosti?
Hodnocení osobnosti, jako jsou True Colors, Myers-Briggs, Caliper atd., může být užitečné při identifikaci nevědomých osobnostních a komunikačních vzorců a návyků, které klient spí. Pokud je nějaká společnost používá, pracuji s nimi. A byly případy, kdy jsem i já sám použil Enneagram (s pomocí praktika) a s klienty.
Je tu však nebezpečí, že hodnocení budou prezentována nebo interpretována jako trvalé nálepky... protože smyslem skvělého koučování je pomoci lidem od ztotožnění se s návyky, které už nechtějí interpretovat jako pevnou součást své trvalé osobnosti. Tyto návyky a způsoby bytí ve světě pocházejí z opakování a přesvědčení (ani jedno z toho nemusí pokračovat dál).
Což je celá podstata skvělého koučování. Nejde jen o to, abyste změnili to, co děláte. Jde o to změnit to, kým jste. Za tímto účelem se díváme na opakování a přesvědčení. Ne na vlastnosti nebo charakteristiky.
Hodnocení osobnosti tak může odhalit osobnostní vzorce a návyky, které se klientovi zdají zakořeněné na úrovni identity a DNA. Ale objevy neuroplasticity mozku a vědecky změřené studie účinků meditace s láskyplným srdcem na mozek jsou jen některé ze způsobů, jak skeptici, kteří věřili, že "lidé se nikdy nezmění", zjišťují, že se skutečně mohou změnit a mění se.
To jim mohl říct každý kouč.