1. Přehled
  2. Kouč koučům
  3. Transformační nebo transakční koučování?

Transformační nebo transakční koučování?

Jednou z klíčových dovedností úspěšného kouče je schopnost efektivně využívat při práci se svými klienty jak transakční, tak i transformační koučování.

Napadlo vás někdy, že kdyby klient řešil stejné téma se dvěma různými kouči, tak může odcházet s úplně odlišnými výsledky?

Ano, je to tak. 

A je to způsobeno tím, že každý kouč pracuje s jinými metodami, technikami, a také s jejich různým pořadím.

Dalším důvodem je potom využívání transakčního či transformačního koučování.

Transakční a transformační koučování jsou dva rozdílné přístupy, které na sobě nemusí být nijak závislé. Někteří koučové využívají jen transakční koučování, zatímco jiní se věnují především transformačnímu. Oba tyto přístupy se však dají propojit, což vede k synergickému efektu a kombinace těchto přístupů tak zajišťuje maximální výsledky s minimálním časem a úsilím. 

Jaký je rozdíl mezi transakčním a transformačním koučováním?

Trans-akce je změna akce. 

Základem je změna činností, které ten klient dělá. Z toho důvodu je transakční koučování často zaměřeno na změnu konkrétních akcí a chování, které klient provádí. Jedná se o plán kroků a aktivit k dosahování stanovených cílů.

Trans-formace je změna formy. 

Transformační koučování se zabývá hlubšími rovinami osobnosti klienta. Nejedná se pouze o změnu vnějších činností, ale spíše o transformaci vnitřních postojů, hodnot a přesvědčení. V tomto případě klademe důraz na to, jak klient vnímá sám sebe a jaké má představy o svém potenciálu. Kouč pomáhá klientovi dosáhnout požadovaných výsledků tím, že odstraňuje překážky a limitující přesvědčení, které brání jeho úspěchu.

Co to znamená v praxi?

Chceme-li dosáhnout požadovaného výsledku, potřebujeme přizpůsobit naše chování, myšlení a aktivity k danému cíli.

Představte si člověka, který se chce zlepšit v prezentování. Transakční koučování mu pomůže, aby si určil jednotlivé kroky k dosažení cíle, tedy aby se naučil lépe prezentovat.  Zjistí, na co je třeba se zaměřit, aby získal potřebné znalosti a dovednosti pro dosažení požadovaných výsledků. Může se tedy například přihlásit na nějaký kurz, kde ho naučí, jak lépe prezentovat. 
 
Co když nemá dostatečnou sebedůvěru v prezentování? Myslí si například, že není dobrý prezentátor?

A zde přichází na řadu transformační koučování. Kurz prezentování má hotový a získal na něm nové znalosti a dovednosti. Pokud si však myslí, že není dobrý v prezentování nebo má v sobě omezující limitující přesvědčení a nedostatek sebevědomí, pravděpodobně bude nervozní před publikem. Tím pádem se mu nepodaří dosáhnout požadovaných výsledků, jaké by si představoval.

Má všechnu potřebnou teorii získanou na kurzu, ale blokují ho jeho přesvědčení, aby mohl teorii převést do praxe.

Když klient nedokáže překonat své vnitřní bloky a limitující přesvědčení, může se stát, že i přes veškeré úsilí a získané znalosti nedosáhne požadovaných výsledků. Proto je klíčové zaměřit se nejen na změnu konkrétních akcí, ale i na transformaci osobnosti klienta, aby byl schopen plně využít svůj potenciál. 

Klient potřebuje jak změnu svého chování a aktivit, tak i podporu při transformaci svého myšlení a vnímání sebe sama.


Byl tento článek užitečný?